החשבון שלי

מִפְרָשׂ וָעֹגֶן 3*

* תוכנית מִפרשׂ ועוגן (11069 בגפ״ן) תומכת

בהתפתחות הרגשית, החברתית והאוריינית,

באמצעות מערכת כלים הפועלים בסינרגיה

לכל אורך המסע של ילדי היסודי בישראל

יומן מסע

פותח עבור כל אחת משכבות הגיל בבית הספר היסודי, 

ומוביל את הילדים במסע אישי לאורך השנה

מִפְרָשׂ בוקר

פרק שמע לפתיחת בוקר כעשר דקות, הכולל התפתחות רגשית, תקשורתית (חברתית) ואוריינית, לדוגמא:

מחברת מֵזַח

מחברת מתנה עבור המורה, כי גם לכם מגיע זמן שקט בבוקר – הזמן הזה הוא לגמרי גם בשבילכם

מגדלור

תיבה ייחודית שפותחה במיוחד כדי לחזק את הקשר בין הילדים לצוות, ואת תחושת הנוכחות שאנחנו כל כך רוצים ליצור עבורם

דרכון

המסע של כל ילדה וילד הוא אישי וייחודי. הדרכון עוזר לתכלל את המטרות והיעדים יחד עם כל המעורבים – הורים, מורים והילד במרכז

מדריך למורה

משולב בפרקי מפרש הבוקר באתר, ואף בפודקאסט ייעודי למורים. כן, אנחנו יודעים שלמורים אין פנאי ורוצים ללכת אתכם בדרך

התוכנית תומכת בצמיחה ובהתפתחות בכל המעגלים: הרגשי, התקשורתי והאורייני, ותורמת אף לשיפור האקלים הבית־ספרי.

שיפור הישגים לימודיים

תודעת צמיחה והתפתחות

שייכוּת

מודעות עצמית וניהול עצמי

מוביליות חברתית וצמצום פערים

אקלים מיטבי

שלוֹמוֹת (Well-being)

התוכנית נבנתה כמצע לצמיחה מיטבית באקלים האינטנסיבי והדינמי של הילדוּת כיום. 

בזכות המבנה המיוחד של התוכנית, היא תומכת גם בילדים במצבי סיכון ומצוקה.

תרומתה העיקרית של התוכנית היא באיתור מצבי סיכון ומצוקה – כמו חרם ובידוד חברתי, הזנחה והתעללות, פגיעה מינית, קשיי למידה ותפקוד המובילים לקושי רגשי, ועוד – ובהתמודדות עימם. השלב הראשוני, שלב המודעות של הילד עצמו למצוקה, הוא שלב המפתח שבו תרומתה הגדולה של התוכנית.
על בסיס מחקרים המציגים את הקושי של ילדים ונוער בסיכון להבין את המסגרת הסיפורית לחייהם, התוכנית נועדה ליצור עוגן משמעותי לסיפור החיים – ולתרום לזיהוי סימני מצוקה מקדימים.

בלב התוכנית עומדת תפיסת האדם כשלם, ללא הפרדה בין המעגל הרגשי, התקשורתי והאורייני. 

בכל שלושת המעגלים הללו, התהליך המשמעותי בתוכנית הוא יצירת החיבור בין הילד לעולם הסובב אותו. חיבור זה יוצר שינוי, מוּדעוּת ויכולת להתמודד טוב יותר עם אתגרים.

באופן מיוחד התוכנית תומכת בהתפתחות אוריינות ויכולות למידה, מתוך תפיסת המיומנויות האורייניות כבסיס להתפתחות מיטבית לקראת בגרות עצמאית ותורמת.

עידוד קריאה
וכתיבה

פיתוח
מיומנויות
למידה

צמצום פערים על
רקע סוציו־אקונומי
וקוגניטיבי

מודעות עצמית
וניהול עצמי

קשב ופניוּת
ללמידה

בהקשר האורייני הגילאים הצעירים זכו להתייחסות משמעותית בתוכנית. זהו שלב משמעותי לצמצום פערים והענקת הזדמנות שווה לרכישת מיומנויות היסוד וחיזוק הביטחון ותחושת המסוגלות.
עבור כיתה א׳ פותחה במיוחד ערכה ייעודית שממוקדת בכניסה מוצלחת לבית הספר ורכישת המיומנויות הקריטיות של קריאה וכתיבה, שלעתים מהוות חסם טבעי לילדים מרקע סוציו־אקונומי מורכב.

בהתאם להערכות מנהלי בתי ספר שהתנסו בתוכנית, מפרש ועוגן תורמת לאקלים הבית־ספרי ולמכלול האתגרים שהצוות והילדים כאחד מתמודדים עימם.

המקום הרגשי, היכולת לבטא את שעל ליבי ביומן אישי תוך שילוב תכנים רגשיים מתחבר מאוד לכל נושא ה־SEL שהוא חלק בלתי נפרד מהתרבות והשיח בבית הספר שלי. מהרגע הראשון הילדים מאוד התחברו לתוכנית, לכתיבה ביומן, ולחיבור לאני, לתחושות ולרגשות שלי.

הליווי צמוד, משמעותי ומאוד תומך. אני ממליצה בחום לבתי ספר לאמץ את התוכנית ולקנות את היומנים, זוהי מתנה נפלאה עבור הילדים.

 – טלי תמרי גבע, מנהלת בית הספר אהבת ציון, תל אביב

בבואנו לבחון תוכנית שאנחנו רוכשים באמצעות מערכת גפ"ן אנו מתבוננים על מספר מדדים: היחס בין עלות לבין תועלת התוכנית במובנים פדגוגיים ו/או רגשיים/חברתיים, מקצועיות הצוות המלווה והמדריך מטעם התוכנית, איכות החומרים המתקבלים בתוכנית במידה ויש כאלו. בכל המדדים האלו תוכנית "מפרש ועוגן" מצטיינת ביותר.

בנוסף, אנו עדים למוטיבציה גבוהה בקרב תלמידים ותלמידות להשתתפות בתוכנית מדי בוקר, וזוהי עדות טובה ביותר להצלחתה בבית ספרנו.  

 – עמית מיטנר דורון, מנהל בית הספר רמות, חיפה

התוכנית פועלת בבית ספרנו ומהווה מקור משמעותי לפיתוח מודעות רגשית והקניית כלים לניהול שיח רגשי מעמיק עם התלמידים בחיבור לתכנים הנלמדים בשכבת הגיל. התוכנית מעצימה את הילדים ומאפשרת להם כלי לניהול עצמי מיטבי, במיוחד לתלמידי אתגר שאף זקוקים למסע ארוך טווח. 

יש לציין כי גם אני כמנהלת השתמשתי בכלים שונים ליצירת שיח עם קבוצות תלמידים. הדבר היווה פתח וחיבור אחר וייחודי. אני ממליצה בחום על התוכנית המגוונת, המעשירה והייחודית שמאפשרת להגיע לליבו של כל אדם ולהשפיע באופן חינוכי, ערכי ורגשי על תפקודו המיטבי בדרך החינוכית ולשגרת חייו.

 – ד״ר לוטם הדסה קירמאייר, מנהלת בית הספר יזרעאליה, חיפה

התכנית בנויה היטב, ישנה הקשבה וסיוע מצד בוני התכנית להוסיף תכנים רלוונטיים. כלל חומרי התכנית מעוצבים באופנים שמושכים את העין ומעמיקים את המעורבות בלמידה. במקביל, המחנכות שעובדות עם היומנים נחשפות למתודות עבודה חדשות.


– שרון מיכאלי רימון, מנהלת בית הספר לטבע סביבה וחברה, תל אביב

התוכנית מהווה מסע אישי ומעצים של התפתחות וצמיחה אישית של התלמידות על ידי יומן מסע אישי, קביעת מטרות ופודקאסטים נפלאים המותאמים לשכבות הגיל השונות. הנושאים שעולים מותאמים לימים ולנושאים שמעסיקים אותנו. ניכרת שותפות מלאה של התלמידות לאורך הדרך, וציפייה שלהן ממפגש למפגש. 

המחנכות אשר מובילות את התוכנית מדווחות על פיתוח השיח והקשר הכיתתי וציפייה מצד הבנות לשמיעת פודקאסטים והשיח־בוקר עם המחנכת. 

 

 – אורית וייל, מנהלת בית הספר נועם בנות קרית משה, ירושלים

התוכנית סייעה רבות בהיכרות מקרוב עם התלמידים. חיזוק הקשר בין המורה לתלמיד והבנת עולמו הפנימי של התלמיד. דרך התוכנית, הצלחנו לראות תלמידים במצוקה.
התלמידים גם למדו על החוזקות שלהם וקבעו את המטרות והצעדים שלהם להשגתן.
הפרקים עזרו לתלמידים לבטא את רגשותיהם ומחשבותיהם. התלמידים הכירו זה את זה טוב יותר וראו נקודות משותפות ביניהם. התוכנית סייעה לפתח את מיומנויות ההקשבה, הביטוי העצמי וההבנה.

 

– ערין, יועצת בית הספר טורעאן ג, טורעאן

האפקט של התוכנית על הילדים גבוה מאוד. היומנים מהווים עוגן משמעותי בתהליך הלמידה של הילדים. ילדים שעל פי רוב נמנעים מכתיבה עבדו ביומנים במרץ ובעניין רב. השילוב בין פיתוח מיומנויות כתיבה לבין עבודה רגשית שהיא חלק אינהרנטי מהכתיבה ביומן מאפשרות לממש אחד לאחד את עקרונות ה־SEL.

 

– גל אורון, מנהל בית הספר שבילים, פרדס חנה

אני ממליץ בחום רב, לכל מי שמעוניין במסע רגשי חברתי מקצועי לתלמידיו ותלמידותיו, להשתתף בתוכנית המדהימה הזאת של מכון חולם. שווה לנסות ולהבין, איך 15 דקות של עבודה רגשית עצמית בתחילת היום, מסייעת שינוי אווירה לאורך היום כולו.

– בצלאל סגמן, מנהל בית הספר הממ״ד הראל, מצפה רמון

הטמעת התוכנית פשוטה ואינטואיטיבית, ומשתלבת בעשייה בבית הספר.

לפני פתיחת שנת הלימודים –

1. קבלת הערכות במשלוח ישיר לבית הספר

2. מפגש היכרות (אופציונלי)

3. רישום מסודר של כל הצוות המשתתף לתמיכה דרך הוואטסאפ

4. תליית המגדלור בכיתה

ביום הראשון ללימודים – טקס ההשקה ויציאה לדרך:

1. חלוקה חגיגית של הערכה לכלל התלמידים

2. פעילות משותפת (אפשרי עם ההורים) להתמקדות ב״תוכנית המסע״ האישית של כל ילדה וילד

3. עיצוב אישי של היומן עם ערכת יצירה ייעודית

לאורך השנה – מִפְרָשׂ בוקר:

1. השמעת מִפרשׂ הבוקר כ״פתיחת יום״ (כ־10 דקות פעילות, לכל הפחות שלוש פעמים בשבוע)

2. אופציונלי: שיתוף ופעילות כיתתית חוויתית לבחירת המורה, כהמשך לנושא היומי 

אנו רוצים לתמוך בפעילות שלכם בבית הספר.

כל המידע זמין כאן באתר, קצר ואינטואיטיבי, כתקציר קצר הנלווה לפרק. צוות ההטמעה והייעוץ שלנו זמין לאורך כל השנה ותומך בכל צורך שיעלה.

 

תודה

אנחנו כאן בשבילכם, לאורך כל הדרך. 

נשמח לשמוע מכם ולהתפתח יחד.